Header, Socialt billede, Venskab

Bifag på Oure Højskole

Når du kommer på Oure Højskole vil vi gerne udfordre dig på både din faglighed og din menneskelighed. Derfor vægter vi den almene dannelse utroligt højt. Vi mener, at et højt niveau af almen dannelse ikke blot vil styrke din konkrete faglighed, men også din almene livsduelighed. Derfor udbyder vi en fagrække med en horisontudvidende karakter.

Disse fag kalder vi Bifag. Du har dit bifag 5 timer om ugen. 

I dine bifag vil du kunne stifte bekendtskab med de klassiske eksistentielle problemstillinger, der møder os alle og som er en del af ethvert højskoleophold, men du vil også få mulighed for at prøve dine fysiske og mentale grænser af i både sportslige og kunstneriske rammer. Du vil få et indblik i de mange forskellige fagområder, vi har på skolen, og møde dine højskolevenner fra andre linjer på kryds og tværs i nye omgivelser.

Målet med bifagene er at støtte dig i både din udvikling af den konkrete passion, du er kommet for at dyrke på skolen, men også at løfte dit blik til de bredere sammenhænge din passion indgår i. 

En gang om måneden udbydes der nye bifag, så du hele tiden kan prøve noget nyt og suge ny viden til dig.

Eksempler på nogle af de bifag, du i løbet af et år kan vælge i mellem:

Bifag Hoejskole Image Article Min

Aktivitetsudvikling
Aktivitetsudvikling betyder at ændre og tilpasse aktiviteter eller udvikle nye. Aktivitetsudvikling er fx, når man laver nye aktiviteter til en målgruppe f.eks. på baggrund af en fortælling eller et tema. Hvilke aktiviteter kunne der f.eks. skabes til en 1.klasse ud fra temaet ”påske”? - Og ville din tanker finde en ny kurs, hvis du fik en kost som remedie og en legeplads som lokation? I faget arbejder vi med aktivitetsudviklingsværktøjer skabt til idrætsverdenens undervisere. De omhandler afklaring, idégenerering og energistyring, og vi skal øve os i at bruge dem mange gange. Vi reflekterer over nye målgrupper og formål, og kaster os ud i innovative processer, hvor vi ofte er kreative i praksis. Vi slutter af med at planlægge og afvikle aktiviteter for vores højskolevenner.

Træningsfysiologi
Vi tester os selv, vi træner sammen og vi kobler teori om fysiologi med især konditionstræning (aerob træning). Uanset dit udgangspunkt vil vi se og måle vores egen udvikling i forløbet. Vi arbejder med pulsmåling og intervalarbejde i løb, leg, boldspil, i vandet og på cykel. Vi vil i praksis lave fælles skadesforebyggende træning og aerob træning på individuelt niveau. Du vil få en forståelse for træning, test og fysiologi i teori og praksis, og du vil blive klogere på, hvor meget man kan nå at udvikle sig i løbet af 4 uger?

Performance & Installationskunst - Mig i rampelyset
Find din indre kunstner frem og skab dig selv på ny… I dette fag vil vi dykke ned i performance & installationskunstens magi. Alt hvad du er, skal i brug, når der skal udvikles kostumer, rekvisitter og lyssætning. Hvilke medier kan bedst udtrykke lige netop dit indre univers; er det dansen, musikken, ordene eller noget helt andet? Vi slutter forløbet af med en “Grand Opening” for hele højskolen.

Verdensborger
Verden er et fantastisk og mangfoldigt sted, men alt for ofte fokuserer vi på vores egen lille dejlige nation, region og navle. I dette fag løfter vi blikket og ser ud over vore grænser til den vide verden, hvor vi vil dykke ned i kulturer, skikke og problematikker fra mindre belyste dele af vores fælles klode. Vi kommer til at se koreansk film, høre ghanesisk musik, tale venezuelansk politik og alt derimellem.

Seksuel dannelse
Hvorfor kan det være svært at tale frit om, og til tider forstå, noget som er så stor en del af vores liv? I seksuel dannelse tager vi de svære snakke, forsøger at aftabuisere og opnå større forståelse for hinanden, grænser og forskellige seksualiteter.

Pædagogik
I bifaget pædagogik undersøger vi pædagogikkens teori og afprøver forskellige former og stile i praksis. Vi vil give et indblik i undervisning, hvad enten det er som lærer, træner eller leder. Vi undersøger, hvad der skaber god undervisning, træning og relation. Derudover afprøver vi selv teorien i praksis, hvor du og de andre elever selv skal stå for oplæg, undervisning og træning. Efterfølgende øver vi os i at evaluere os selv og hinanden.

Sport i verden
Det siges, at al sport er politisk. Derfor kommer vi til at dykke ned i, hvordan sporten og verdenshistorien er tæt bundet sammen. Sporten er ikke kun en storpolitisk, men også et sted, hvor klasse- og indentitetskampen finder sted. Det er et af de steder, hvor samfundets brydningsflader kommer tydeligt frem i lyset, og vi bliver nødt til at tage stilling til f.eks. transatleter, ligestilling mellem kønnene, forskellen på rig og fattig m.m. Kort sagt, så jager vi hånden direkte ned i hvepsereden og forholder os til de problemstillinger og spørgsmål, som vores egne politikere helst ikke vil udtale sig om. Faget veksler mellem oplæg og diskussion. Du skal være indstillet på at deltage aktivt med dine meninger og holdninger og dermed skabe en god debat. For at vi ikke gror alt for fast til stolen, skal vi også være lidt aktive undervejs.

GRO
Vi mennesker lever af naturen! Det er naturen, som giver os liv. Jord er en vigtig naturressource, der er ved at forsvinde. Jord er levende og kan lagre atmosfærisk CO2 og til gengæld skabe næringsstoffer til vores fødevarer. Men jorden kan kun dette, hvis vi passer ordentligt på den. Mange af os kender slet ikke jorden - og hvordan passer man på noget eller nogen, vi ikke kender? Derfor skal vi lære jorden at kende, og se, om vi kan føle empati for den, så vi kan passe bedre på den. I bifaget Gro får du jord under neglene og bliver klogere på hvordan du kommer fra tanke til handling i den grønne omstilling. 

Coaching med positiv psykologi
Kunne du tænke dig at lære at coache andre? At coache dig selv? I Coaching med positiv psykologi dykker vi ned i en videnskabeligt dokumenteret psykologisk retning (positiv psykologi), og en af de mest overbevisende psykoterapeutiske praksisser, der findes (NLP - Neuro Linguistic Programming). Du lærer coaching i praksis og får en teoretisk baggrund, som giver dig en større forståelse af, hvorfor mennesker gør som de gør (både andre og dig selv).

Kreativitet og konceptuel kunst
Hvis du har lyst til at udfordre din kreativitet og grænserne for hvornår noget kan betragtes som kunst, så er dette faget for dig. Vi kommer til at høre om forskellige æstetiske teorier, men mest af alt kommer vi til at gakke ud og afsøge rammerne for det kunstneriske. Vi kan lave alt fra installationer, happenings, lydværker, flashmobs og performances. Kernen i det hele er, at det skal være sjovt, tankevækkende og måske endda provokerende.

Gro Bifag Image Article Kopi Min
Bifag, Højskolen, Image Article

Kulturmøder igennem måltider
Vi besøger verden, oplever kulturer gennem måltidet, lokale retter og ingredienser. Hvor stammer de klassikere vi spiser i dag fra? Hvorfor er de blevet til? Kan vi bruge de teknikker og den viden om oprindelse til at tilgå vores mad mere bæredygtigt og mindre klimabelastende? Hop med i køkkenet, hvor du vil være med til at tilberede frokosten, mens vi tager en snak om klimaaftryk, oprindelse, råvarekendskab, sæsoner, fødevarepolitikker og fremtidsscenarier.​

Mesterværker i kunsten
I dette bifag ser vi på de ypperste kunstværker i verdenskulturkanonen. Vi kommer til at beskæftige os med billedkunst, musik, film og andre af de skønne kunstarter med henblik på at afsøge de ypperste eksempler inden for hver enkelt. Så hvis du er interesseret i kunst, men ikke haft tid eller overskud til at dykke ned i mesterværkerne, så er dette faget for dig. Til hver undervisningsgang vil der være kurateret en række kunstværker, som vi ser nærmere på og diskuterer, således at du aldrig igen vil være mundlam når værket bringes op. Der vil også i løbet af faget være mulighed for at prøve kræfter med sine egne kunstneriske udtryk.

Det Po(at)letiske Menneske
Vi stiller skarpt på krydsfeltet mellem kunst og sport, og hvad de kan tilføre hinanden. Sammen udforsker vi kroppens alsidige potentiale, samtidig med, at vi sætter ord og følelser på. Hvorfor er Jørgen Leth en af de mest elskede sportskommentatorer, når han snakker om alt muligt andet end sporten? Hvordan forklarer man kampen mellem Miles Davis’ trompet og Coltranes saxofon til en person, som ikke interesserer sig for musik? Vi løfter vægte med den kreative muskel og reciterer poesi med vores biceps. De remedier vi skal ha’ nallerne i, er alt fra håndvægte til videokameraer. Nysgerrig? You better be!

SUGA (Styrkebaseret Udvikling i Grænsevandrende Aktivitet)
I SUGA prøver du en masse forskellige udfordrende aktiviteter og du lærer mentale redskaber til at lykkes bedst muligt. Hvordan reagerer du, når du bliver udfordret på kanten af dine evner og dit mod? Når du skal udføre en ny farlig aktivitet? Når du skal præstere foran andre? Når du møder overmagt og bliver umyndiggjort? Hvad siger du til dig selv, når du står foran en vigtig præstation? Kender du dine egne styrker? Kunne du tænke dig at få mentale redskaber til at shine i svære situationer? Bliv klogere på dig selv og støt andre i at udvikle sig sammen med dig. 

 

lad os hjælpe dig på vej

Tlf: 62 38 38 37

Social

kopieret