Hvorfor leger vi – og hvorfor glemmer vi det?
Dette fag er en undersøgelse af legens væsen og værdi – og et kærligt oprør mod den voksentilværelse, hvor legen ofte glemmes, fornægtes eller undertrykkes.
Vi spørger: Hvad sker der med os, når vi leger? Hvad stiller sig i vejen for legen, når vi bliver voksne? Og hvordan kan vi (gen)finde modet til at lege frit?
Om faget
Legen er en grundlæggende menneskelig måde at være i verden på. Den udspringer ikke af ydre formål, men af nysgerrighed, lyst og spontan livsglæde. I leg er vi nærværende – i kontakt med os selv og hinanden – uden krav om at præstere.
Men som voksne censurerer vi ofte vores impulser til leg: af frygt for at se fjollede ud, miste kontrol eller overskride sociale normer.
I dette fag arbejder vi med leg som kropslig, emotionel, kreativ og social dannelse. Vi leger for at mærke kroppen, hinanden og verden – og for at (gen)opdage, hvor meget frihed, nærvær og mening der bor i det legende rum.
Undervisningsform og indhold
Faget er praksisnært og erfaringsbaseret. Undervisningen veksler mellem fysiske lege, sanselige øvelser, kreative eksperimenter og fælles refleksion. Vi arbejder blandt andet med:
Vi skaber et trygt, nysgerrigt og legende fællesskab, hvor det er tilladt at være fjollet, modig, mærkelig, stille, stor, lille – og alt derimellem.
Formål
TILMELDING HØJSKOLE