Kenneth Vennerstrøm
Rektor på Oure Kostgymnasium
Kenneth Vennerstrøm har været ansat på Skolerne i Oure siden 2007. I 2009 blev Kennth medlem af gymnasiets daglige ledelse og i 2016 blev han Rektor for Oure Kostgymnasium.
Kenneth er uddannet cand.mag. i historie, religion og tysk ved SDU i 2004 og har diplomuddannelse i ledelse ved Ledelsesakademiet Lillebælt.
Kenneth er tidligere konkurrenceløber og har mangeårig træner- og ledererfaring inden for bordtennis og fodbold.
Dannelse og uddannelse
Kenneth har altid været optaget af, hvad det er, der driver folk, som brænder for det, de laver. Og det er uanset, hvor gode de er til det, de er optaget af. Hvad skal der til for at vække den passion, som er så afgørende for, at vi udvikler os som mennesker?
Spørgsmålet om, hvad der skal til for at vække den indre passion, var det, som drev Kenneth til Oure Kostgymnasium allerede i 2007. Her søgte han en stilling som lærer på det dengang purunge kostgymnasium. Værdierne fra Sydfyn trak i ham.
”Jeg har aldrig selv gået på hverken højskole eller efterskole i Oure, men jeg havde hørt om de tanker, der findes på stedet, og de flugtede godt med mit eget syn på dannelse og uddannelse,” fortæller Kenneth, der hurtigt fik smag for stedet. Efter to år som gymnasielærer kom han i gymnasiets daglige ledelse.
”Jeg har fra dag ét følt mig hjemme på Oure, fordi her eksisterer et sammenhængende skolemiljø, der er gennemsyret af de oplysningsfilosofiske tanker, et sekulært verdenssyn og en kritisk dannelse, som jeg selv deler”, lyder det fra rektoren.
Parallelle erfaringer
Vel at mærke en dannelse, der også er optaget af det kropslige.
”Jeg er grundlæggende af den overbevisning, at både det boglige og de kropslige erfaringer har en fælles og dannelsesskabende værdi. Som kostgymnasium skal vi have en forståelse for, at unge mennesker har passion, der driver dem – og som bidrager til deres dannelse og kompetencer – og som ikke blot handler om at passe den daglige undervisning. Det er aktiviteter, som ligger ved siden af det rent boglige. Livserfaringer, som de unge vinder på i deres gymnasieuddannelse,” fortæller Kenneth. Han oplever, at et sådant dannelsesperspektiv kan have svært ved at vinde gennemslagskraft i det gængse uddannelsessystem.
Dansk Erhverv jubler
Af samme grund har Oure Kostgymnasium ifølge Kenneth en unik position. Rektoren ser derfor også gerne, at Oures gymnasie- og dannelsessyn i endnu højere grad bliver inspirationskilde for den øvrige uddannelsesverden.
”Oure Kostgymnasium er stadig forholdsvist ungt, og vi skal stadig gøre meget for at brænde igennem med det, vi kan, så endnu flere unge får øjnene op for det. Vi ser ofte, at vi er i stand til at løfte vores elever til et andet og højere niveau,” siger han med henvisning til, at Oure Kostgymnasium scorer højt på indtil flere faglige parametre. Undersøgelser fra Dansk Erhverv viser eksempelvis, at Oure-gymnasiasterne ligger helt i top, når det gælder evnen til at performe.
Oure Life
For Kenneth handler det derfor om at få fortalt om de enestående muligheder, der eksisterer på Oure Kostgymnasium for unge med en passion for boglig uddannelse, sport eller performing arts.
Han nævner som eksempel vejledningsprojektet Oure Life, gennem hvilket der arbejdes målrettet med den enkelte unges egne mål og motivation med det formål at give dem styrke og støtte til at forfølge dem.
”Oure Kostgymnasium er én stor dannelsesrejse for dem, der vil,” - fastslår rektoren.
Fra Oure til Kenya - En dannelsesrejse, som samtidig søger ud mod den store verden
I Oure har man i flere år talt om vigtigheden af at uddanne ”verdensborgere” – mennesker med udsyn og global stillingtagen. At det ikke bare er tomme ord, er skolernes samarbejde med tre skoler i Kenya et eksempel på.
Elever og undervisere fra to kontinenter – to kulturer – samarbejder, mødes og udveksler synspunkter og viden om alt lige fra globale nøgleproblemstillinger til affaldshåndtering.
”Hvis verdensborgerskabet skal give mening, skal det gøres konkret. Det skal udmønte sig i autentiske kulturmøder,” siger rektoren og slutter.
”I det hele taget er autenciteten et kardinalpunkt for mig. Dét, vi siger, at vi gør, det gør vi – på den måde får vi mennesker til at vokse".